تبلیغ در موتورهای جست و جو (PPC)

در گذشته بازاریابان در دنیای سنتی تجارت از طرق ارسال نامه های مستقیم، فاکس، تبلیغات در تلویزیون، رادیو و نشریات پیام خود را به مشتری می رساندند. پس از معرفی دنیای اینترنت و الکترونیک شدن، تبلیغات از طریق بنرها و موتورهای جست و جو کمک زیادی به بازاریابان نمود. حتی برخی از موتورهای جست و جو قابلیت پاسخ دادن به سوالات کاربران را نیز به صورت پرسش و پاسخ دارند. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC اولین بار توسط www.goto.com (که بعداً به overture تغییر نام یافته و سپس توسط یاهو خریداری گردید) به اجرا گذاشته شد و پس از آن گوگل در سال2000 این نوع تبلیغات را به موتور جست و جوی خود اضافه نمود. این نوع تبلیغات معمولاً در سمت راست سایت های موتورهای جست و جو نمایش داده می شوند. در صورت نمایش با رتبه بالا (منظور رتبه تبلیغات PPC می باشد) تبلیغ شما به عنوان اسپانسر بالای نتایج عادی موتورهای جست و جو نمایش داده خواهد شد.

 

45455345345











تبلیغ در موتورهای جست و جو (PPC) دو نوع تفاوت عمده نسبت به تبلیغات قدیمی دارد:

تبلیغ شما فقط زمانی نمایش داده می شود که کاربر یک عبارت خاص را جست و جو نماید. بدین ترتیب تنها زمانی تبلیغ نمایش داده خواهد شد که کاربر علاقه مند به جست و جوی کلمه کلیدی باشد. در نتیجه مخاطب شما بسیار هدفمند است. و به عبارتی همان کاربری است که شما به دنبال او هستید.

نحوه ی پرداخت، بدین ترتیب است که شما فقط به ازای کلیک های انجام شده پرداخت می کنید، نه به ازای هر بار نمایش تبلیغات که معمولاً در تبلیغات بنر استفاده می شود.

امروزه مدیران بازاریابی الکترونیک نمی توانند از این نوع تبلیغات صرفه نظر کنند. هدفمند بودن آن و بازگشت سرمایه با دوره ی کوتاه مدت باعث شده تا این نوعتبلیغات بسیار مورد توجه واقع شوند. در ایران با وجود همه ی تحریم های اینترنتی که توسط دولت آمریکا اعمال شده، خوشبختانه شاهد حضور این نوع تبلیغاتبه خصوص در سایت گوگل به زبان فارسی هستیم. شرکت هایی با دریافت کارمزد این امکان را برای شما فراهم می آورند تا بتوانید شرکت ایر رانی خود را در این بخش تبلیغ نمایید.

 استراتژیتبلیغ در موتورهای جست و جو (PPC)

در تبلیغات PPC شما یک قیمت برای هر کلیک مشخص می کنید. این مقدار، حداکثر نرخ پرداختی شما در ازای هر کلیک می باشد. به استثنای گوگل، تبلیغی که در کلمه ی کلیدی مورد نظر بالاترین میزان و حداکثر پرداختی را داشته باشید به عنوان لینک های اسپانسر در بالای نتایج جست و جو نمایش داده می شود.

شما نمی توانید بوسیله ی پرداخت خود به عنوان اسپانسر در گوگل حضور داشته باشید. نمایش به عنوان اسپانسر در گوگل از میزان پرداختی به ازای هر کلیک سرچشمه می گیرد، اما به صورت چرخشی است.

درست مانند نتایج معمولی جست و جو، در این نوع تبلیغات نیز شما سعی دارید تا در رتبه مناسبی قرار گیرید. رتبه شما همواره بر اساس میزان پرداختی به ازای کلیک می باشد. برای اینکه تبلیغ شما در دید مناسب قرار داشته باشد، بایستی در 5 رتبه اول قرار بگیرد؛ به طوری که بدون اسکرول صفحه، تبلیغ شما قابل مشاهده باشد. بدین ترتیب شما احتمال دیده شدن و کلیک شدن تبلیغ خود را افزایش خواهید داد. در کلمات کلیدی بسیار مشهور که رقابت بسیار زیاد است. تجارت های کوچک با مشگل مواجه می شوند. علت آن نیز بالا رفتن هزینه است. میزان Bid (میزان حداکثر پرداختی به ازای کلیک)در این عبارت کلیدی آنقدر  بالا می رود که بعضاً سوددهی مناسب و بازگشت سرمایه نخواهند داشت.

برنامه ریزی برایتبلیغ در موتورهای جست و جو (PPC) :

همانند سایر تکنیک های بازاریابی الکترونیک، در تبلیغات PPCنیز باید اهداف خود را از انجام تبلیغات مشخص کنید. بهتر است ابتدا به پرسش های زیر پاسخ دهید:

آیا تمایل به معرفی سایت خود دارید؟ (مشهور کردن نام تجاری)

آیا برای فروش کالای خاصی قصد رقابت دارید؟

آیا قصد دارید افرادی که در اینترنت در مورد کالایی تحقیق می کنند و سپس در فروشگاه خرید می کنند را جذب نمایید؟ یا اینکه به صورت اینترنتی کالای خود را بفروشید؟ آیا تبلیغات PPC تناسب با بازاریابی کلی شما و بازاریابی سنتی شما دارد؟

اگر شما فروشنده ای اینترنتی هستید، باید بین مدیریت بازرگانی و تبلیغاتPPC خود یک هماهنگی ایجاد نمایید. مواردی که برای پیشبرد فروش استفاده می کنید مانند قیمت های ویژه، کوپن ها، فروش های ویژه فصلی و ... را در تبلیغات PPC خود عنوان نمایید. شما باید همواره با توجه به تغییرات فروش و بازار، این تبلیغات را بروز کنید.

تبلیغات PPC برای بسیاری از تجارت ها یک فرآیند آزمون و خطاست. شما باید تعدادی از تبلیغات متفاوت را آزمایش نموده و هر یک را با عبارات کلیدی متفاوتی امتحان کنید،تا بهترین متن تبلیغ و مناسب ترین کلمات کلیدی را به دست آورید. به علاوه یک برنامه ی تبلیغات PPC را همواره برای همکاری بین اجرا و ارزیابی تبلیغات خود در اختیار داشته باشید. در هر صورت برنامه ی PPC نیازمند زمان گذاشتن از طرف شما است . در صورتی که این زمان را در اختیار ندارید، می توانید به یک بازاریاب الکترونیک با تخصص موتورهای جست و جو مراجعه و از وی کمک بخواهید.

در صورتی که بودجه ی شما محدود است تبلیغات خود را برای مدتی معلق نگه دارید. شما می توانید به جای اینکه تبلیغ را همیشه انجام دهید، آن را فقط در یک زمان خاص(ساعت و روز مورد نظر شما) در معرض دید قرار دهید. این آگاهی که شما بدانید چه ساعتی برای فروش شما مناسب است بودجه ای را که برای تبلیغات PPC در نظر گرفته اید به خوبی استفاده نمایید؛ از جمله در مواردی مانند آنچه در زیر می آید:

زمانی که تازه سایت خود را آماده نموده اید و قصد مشهور نمودن آن را دارید

زمانی که شما در انتظار خارج شدن ازجعبه ی سنگی گوگل هستید

زمانی که شما یک محصول مهم و جدید را به سایت خود اضافه کرده اید

در جریان فروش های فصلی و تبلیغات آن مانند تعطیلات سال نو

در روزها و ساعت هایی که مخاطبان شما بیشتر از اینترنت استفاده می کنند ( برای یافتن این مورد می توانید به ساعت و روزها در آمار سایت خود مراجعه نموده و اطلاعات ترافیک سایت را از آنجا استخراج نمایید). یکی از راهکارهای مناسب، استفاده از تبلیغات PPC است.

آکادمی کسب و کار نیکان - برگزار کننده دوره های تخصصی 

دیجیتال مارکتینگ

Mini MBA

www.nikanba.net

02188735952

02188527793


بازاریابی اینترنتی چیست